Krtek

I Tjeckien har man en härlig liten tecknad figur som heter Krtek. Oscar gillar denna mullvad. Han brukar följa dennes äventyr på film. Häromdagen när vi passerade akuten rakt över gatan låg där en gigantiskt stor hög med riktigt svart jord. -Titta sa Oscar. Där måste en jätte Krtek bo.


Krtek, Mullvaden,
 är en serie tecknade kortfilmer skapade av den tjeckiske filmskaparen Zdeněk Milerr.

Filmerna handlar om en nyfiken, omtänksam och uppfinningsrik mullvad och hans kamrater bland djuren i skogen, bland annat en mus, en igelkott och en kanin, och deras äventyr i skogen eller möte med människans moderna civilisation.

Milers första film, "Hur mullvaden fick sina byxor", kom till då han ville göra en barnfilm om hur lin processas och blir till tyg. Inspirerad av Disney ville Miler ha ett djur i huvudrollen och beslöt sig för att välja mullvaden när han en dag snubblade på en mullvadshög under en promenad. Filmen visades 1956 i Prag och den söta figuren blev enormt populär i Östeuropa, Tyskland, Österrike och Kina.

1963 startade produktionen av fler avsnitt och över 50 filmer har gjorts sedan dess.

Den första filmen hade tjeckisk speakerröst men Miler ville ha en tecknad film som skulle kunna förstås i alla världens länder, så han beslöt engagera sina döttrar som röstskådespelare och begränsade språket till små icke-lingvistiska ljud och utrop för att uttrycka mullvadens olika känslor inför sina upplevelser och äventyr. Döttrarna var också de första som fick se filmerna och hjälpte därmed Miler att avgöra om filmens budskap gick hem hos barn.

Citat av Miler: "Det tog mig lång tid att inse det, men när jag ritar Mullvaden så ritar jag egentligen mig själv."


Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag vet att ni har en del av filmerna redan, men om du vill ha fler, så vet jag ett sätt att beställa 4-5 stycken (där finns även en massa andra tjeckiska barnfilmer) för endast 50 czk styck.

2009-04-01 @ 09:00:17
URL: http://kattisochgrabbarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0