Ensam hemma och hundkurs

Ja, nu var det ett tag sedan jag skrev. Beror nog mest på att jag har haft för mycket tid att göra ingenting.

Jacko och Oscar åkte hem till Sverige i början av april och jag var alldeles ensam hemma. Inte riktigt alldeles ensam, Elvis också. Vi tillbringade tiden med långa promenader, bra filmer och att försöka göra så lite som möjligt.  Det är fantastiskt var bortskämd man blir när den andra hälften åker bort. Både på lördagen och söndagen bjöd Dana mig på lunch och fam. Gustavsson såg till att jag fick kvällsmat.
Min tid själv var jätteskön men det är bättre när hela familjen är samlad. Oscar hade fått en Sverigetröja som han stolt sprang runt i när han kom hem.

Förra onsdagen började jag och Elvis att gå i hundskola. Vi är 5 tjejer från supportgruppen som tycker att våra hundar behöver lite lydnadsträning. Som tur är så har vi Eva med oss som kan hjälpa oss med språket.
När vi kom dit var det en salig blandning av hundar. Vi försökte räkna hur många vi var och vi kom fram till ca 35 stycken hundar och 70 stycken mattar, hussar och barn.
Minst i klassen var klart Ebbas lilla chihuahua Tito.
Vi blev uppdelade i grupper och tilldelades en tränare. Tränare förklarade att det är oftast lättare att få hunden att utöva aktiviteterna om man har något att erbjuda. Jag hade redan försett mig med en påse med hundgodis, men tyvärr är ju Elvis lite kräsen av sig och fann dessa inte det minsta smakliga. Han fann alla hundarna mycket mer intressanta. Det var då Eva plockade fram salamin och gav mig. Doften var oemotståndlig för lilla Elvis och resten av gänget.
Vi skulle börja med att  få våra hundar att sitta. Våra hundar klarade detta med bravur. Sedan skulle vi få dem att komma till oss. Med salami i handen var det inga problem, men Elvis är ju liten och blir mätt rätt fort. Mätt och belåten så blev alla andra hundar intressanta igen.
Man kan nu tror att salami är kanon att ha med sig, men faktum är att hundarna blir lite "galna" av doften och de mår inget vidare i magen efter ett par timmar. Tre gånger fick jag springa upp nattetid för stackars Elvis. Numera är salami förbjudet på hundkursen. Jag har bestämt mig för att ta med Elvis favoritboll istället. Får se hur det går.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0