En busstur till stan

Idag när jag skulle ta bussen till stan stod det en äldre man i 80-85  års åldern och väntade vid busshållplatsen. Jag gick för att titta på tiderna varav den äldre herre säjer något till mig, som jag inte riktigt hör, men fattar efter ett par sekunder vad han ville ha sagt. Han berättade när bussen gick. Jag tackade för hans vänlighet och ställde mig för att vänta. Då började han prata med mig igen och jag svarade snällt att jag förstår bara lite tjeckiska. Han frågar var jag kommer ifrån och jag svarar Svedsko....pardon(ursäkta) sa han.....svedsko, säger jag igen och åter igen säger han pardon..
Hmmm..tänker jag hur ska jag lösa detta...Så jag börjar gestikulera i luften som för att visa en karta....Norsko a Finsko a Svedsko.....Aha, säger mannen...Svedsko... Ano(ja), säjer jag och blir glad över att han förståg mig.
Jag känner mig glad och rätt nöjd med mitt lilla samtal, då mannen börjar prata med mig igen
Anglicky(engelska)? frågar han.
Ano, svarar jag.
Sen börjarde den äldre mannen att prata engelska med mig. Jag blev förvånad men även väldigt glad över att han försökte att kommunicera med mig.
Bussen kom och jag hjälpte honom upp och när han hoppade av två hållplatser längre bort tittade han på mig och sa Goodbye!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Visst är det fantastiskt att vi träffar människor som lär oss tänka i nya banor och lär oss att våra förutfattade meningar inte är rätt. Otroligt att en gammal man i den åldern pratade engelska!

2009-03-09 @ 20:38:10
URL: http://kattisochgrabbarna.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Visst är det!!

2009-03-09 @ 21:36:50
Postat av: Sara Frick

Jag håller fullständigt med men det är en sak till som slår mig nu när jag varit hemma ett tag.

Jag tror att man måste varit i den situationen själv och upplevt hur isolerande det kan vara att inte kunna ett språk och kommunicera med folk och först då förstå vilken känsla det är att en gammal man på en busshållplats kan engelska.



Sara

2009-03-27 @ 15:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0