Säkerhet

Det som är spännande med att bo i ett annat land är bla våra olika sätt att se saker på. Svenskar ser jag som ett säkerhetstänkande folk, kanske för att vi har mycket lagar och förordningar som styr upp. Jag är rätt säker på att man har det i Tjeckien också men kanske inte på samma vis.
Vi kan bara ta detta med säkerhetsbälten. I Sverige anser jag att flertalet svenskar använder bälten i bilen, både fram och bak. När vi flyttade ner till Tjeckien var det väldigt ovanlig att de använde bilbälten överhuvudtaget men allt eftersom tiden har gått har de blivit mer flitiga. Kanske har var 8:e bil inte bälte. Jag har frågat några av mina tjeckiska vänner varför och de tycker att det är obekvämt eller glömmer helt enkelt bort det. Min ena kompis som nyligen tog sitt körkort använde inte bälte, men efter att ha ifrågasatt varför hon använde hjälm när hon red och inte bälte när hon kör bil, så har hon börjat använda bälte. Hon såg det inte på det viset. Hon ansåg sig vara skyddad av bilens hölje. Flertalet som rider har inte hjälm men det har börjat bli bättre på den fronten också. Kanske kommer det i och med att människor får det bättre ekonomiskt och har råd med säkerhetsutrustningen, som typ hjälm vid ridning.
I bilen finns ju redan bältet och borde inte vara så svårt att sätta på sig. Med tanke på det ökade antalet Volvobilar som numera kör runt i landet så borde de bli flitiga användare av bältet, för det enerverande pipandet som volvon ger ifrån när bältet inte är på, kan inte en kotte stå ut med. Gäller säkert fler bilar...:)
En annan grej som dök upp igår var när jag var iväg med Oscar och åkte skridskor. De enda som använder hjälmar är våra svenska barn. Konstigt tycker vi men jag är säker på att de inte tänker på det. Oscar som var varm om sina händer tog av sig vantarna och direkt var Dana där och sa till honom att sätta på sig dom. Jag sa att det är ingen fara. Fryser han så tar han på sig dom igen. Men det handlade inte om att frysa, utan om att Oscar kan trilla och att någon kan köra på honom och skära av hans fingrar. Jag hade inte en tanke på det.

Kommentarer
Postat av: Kicki & Mats

Halloj Mimmi & Jacko!!

Det här känns så himmla kul att vi har fått kontakt igen. Jag hoppas att ni tycker detsamma??! Helt otroligt vad fort tiden går....tänk att Oscar redan är fyra! Det är på barnen man märker att tiden går . Vi blir absolut inte äldre i samma fart!! ( bara Mats !! Han fyller 45 den 2 feb.=)=)Jag har suttit o läst din dagbok Mimmi. Vad kul att Baily blev så fin och att han blev bra från....vad var det nu han fick?? hmm , minnet sviker....(åldern??) Som du säkert sett på vår sida så lever både Mille, Sammy o Joppy ännu. De är nu 21, 20 o 24 år. Ja se de "barnen" så stora de har blivit. När lämnar ni Tjeckien?? Blir det innan sommaren eller.. Ops!! Nu kallar "kocken " att det är middag. Bäst att rusa!! Hör av er är ni gulliga.

//Kram Kicki & Mats

2009-01-24 @ 19:13:22
URL: http://www.123minsida.se/familjentagesson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0