Att ge eller inte ge?

Det ringer på dörren och när jag öppnar dörren står kvinnan som jag gett pengar till i förra veckan. Hon har, vad jag förstått 4 barn och har väldigt svårt att försörja dom. Det gör självklart ont i hjärtat att se henne men det är ju helt omöjligt att hjälpa alla fattiga. Ännu svårare är det att behöva välja vem man ska hjälpa. De är många som lever på mycket få medel i detta landet. Tyvärr!

Det som förvånade mig denna gången var att hon ville låna 3000 av mig och lovade att betala tillbaka dem på fredag kl. 16.00. När hon fått lön från sitt arbete.
Jag inser att skulle jag göra denna insats för henne lär det inte dröja länge innan hon knackar på dörren igen och vill låna pengar igen.

Situationen är ju bara för jobbig och väldigt svår att blunda för. Vilket jag egentligen inte vill...men jag vill inte ha dem knackandes på min dörr.


Kommentarer
Postat av: Ingela

Ändå lite intressant att hon ville låna pengar?? Kan hon eng el tysk...eller hur förstod du henne?

2012-04-18 @ 12:32:01
Postat av: Mimmi

Ja, först trodde jag hon ville lämna tillbaka de pengarna hon fick i förra veckan... men så var det inte.... Hon pratar lite tyska..

2012-04-18 @ 13:01:48
Postat av: Kattis

Visst måste vi kunna hjälpa på annat sätt än hemma vid dörren, eller vad säger ni som bott där ett tag. Jag tänker ta med mig leksaker och kläder som vi inte längre vill ha och försöka skänka. Det är ju jättesvårt att lämna bara pengar, då man, precis som ni skriver inte vet någonting om personerna. Jag skulle gärna hjälpa med kläder och mat! Som ni gjorde Mimmi, den gången i mataffären.

2012-04-18 @ 13:53:19
URL: http://kattisochgrabbarna.wordpress.com
Postat av: Maria - Min väg till fotograf!

Hej! Jag undrar om du vill vara med i mina finfina tävlingar!! Det skadar ju inget att vara med, eller hur? :D



Vinn valfri vara på runns.se eller erikasgarderob.se: http://barfotaflickan.blogg.se/2012/march/tavling-valfri-vara-for-150-kr.html#comment



Vinn öronhänge från Xenobia design: http://barfotaflickan.blogg.se/2012/april/tavling-fjader-oronhange-fran-xenobia.html#comment



Superlätta regler på båda tävlingarna! :D

2012-04-18 @ 16:36:32
URL: http://barfotaflickan.blogg.se/
Postat av: ninni

Maria har packat kläder som hon inte använder som vi tänkte åka med till Barnbyn. Det kan man väl göra? Vet du vilken ålder det är på barnen (kanske även mammor)?

2012-04-18 @ 20:38:14
Postat av: Mimmi

Det är föräldrarlösabarn i alla åldrar som bor i Barnbyn, om jag förstått det hela rätt. De går bra att lämna kläder där. Tror vi haft några i supportgruppen som gjort detta.

2012-04-18 @ 21:22:04
Postat av: Ingela

Vi hade några flyttkartonger med oss med barnkläder o leksaker som vi lämnade till SOS Barnbyn. Åldrarna varierar säkert från nyfödd till dom blir myndiga!!!

2012-04-21 @ 08:35:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0